100 Nights of Hero
In een patriarchale samenleving wakkeren een schone maagd en haar dienstmeid het verzet aan door verhalen te vertellen en voor anderen te zorgen. In Julia Jackmans bewerking van het verhaal van Sheherazade, met in de hoofdrollen Emma Corrin, Maika Monroe en Nicholas Galitzine, laait queerness op als een bevrijdende bosbrand.
De jonge Cherry wordt genegeerd door een echtgenoot die haar afwijst en achternagezeten door een man die haar objectiveert. Ze vraagt Hero (Emma Corrin), haar dienstmeid en beste vriendin, om haar 100 nachten lang verhalen te vertellen om aan hun sluwe greep te ontsnappen. Deze geheime schat aan verhalen wordt Cherry’s enige toevluchtsoord in het denkbeeldige land met drie manen, dat met ijzeren vuist wordt geregeerd door Birdman (Richard E. Grant). Hij eist regelmatig mannelijke opvolgers van de bevolking – anders volgen er wrede straffen. Deze op Isabel Greenbergs gelijknamige graphic novel gebaseerde film is een schitterende reeks verhalen, die de vele vrouwen verbindt die streven naar de vrijheid om te doen wat ze willen in een wereld waarin ze niet mogen lezen en schrijven.
In het schitterende landhuis waar 100 Nights of Hero zich afspeelt, creëert Julia Jackman een buitengewoon originele wereld met neonlicht, een ronkende orkestrale soundtrack en een rijk production design. Half sprookje en half fantasy, gebruikt dit subtiel queer en overduidelijk feministische werk het verhaal van Sheherezade voor haar betoverende film over het verzet tegen het heteropatriarchaat.