Your Touch Makes Others Invisible
Tijdens de 26 jaar durende burgeroorlog in Sri Lanka verdwenen naar schatting 100.000 mensen, voornamelijk leden van de Tamil-minderheid. In een mix van interviews, nieuwsfragmenten en re-enactment reflecteert deze docufictie op deze schrijnende geschiedenis, terwijl families op zoek gaan naar hun spoorloos verdwenen dierbaren.
Een van de vele onuitsprekelijke wreedheden die de 26 jaar durende burgeroorlog in Sri Lanka kenmerken, zijn de door militairen uitgevoerde verdwijningen. Geschat wordt dat er sinds de jaren 80 tot 100.000 mensen vermist raakten, vooral leden van de Tamil-minderheid. De oorlog kwam in 2009 tot een einde, maar 15 jaar later zijn families nog steeds op zoek naar hun verdwenen dierbaren.
De Singalese filmmaker Rajee Samarasinghe reflecteert in zijn speelfilmdebuut Your Touch Makes Others Invisible op deze schrijnende geschiedenis door interviews, nieuwsclips en re-enactment te combineren met abstracte, symbolische taferelen. De hartverscheurende getuigenissen van rouwende moeders worden verweven met sobere vignetten, waar leden van de Tamil-gemeenschap aan meewerkten.
In de episodische opbouw van de film staat een spookachtige leegte centraal: de afwezigheid van de lichamen van de vermisten. Dit bovennatuurlijke element wordt versterkt door hedendaagse dronebeelden van door oorlog verscheurde gebieden, die idyllisch en ongeschonden lijken, maar de indruk wekken van een buitenaardse invasie. Samarasinghes film, die onder moeilijke omstandigheden is opgenomen door autoriteiten te omzeilen, presenteert een unieke, meeslepende reflectie op misdaad en rouw.