Wondrous Is the Silence of My Master
In Ivan Salatićs prachtige en intelligente drama moet een 19de-eeuwse Montenegrijnse rebellenleider zich terugtrekken naar het warmere Zuid-Italië om te genezen van tbc, maar daar aangekomen slaat de heimwee toe.
In het 19de-eeuwse Montenegro worden de vrije bergstreken omsingeld door Turkse troepen. Het gebied ligt geïsoleerd van het Westen en conservatisme, het patriarchaat en bijgeloof vieren er hoogtij. Morlak, een dichter en bisschop die de historische figuur Petar II Petrović Njegoš als zijn grote voorbeeld ziet, leidt zijn stam in het verzet tegen de indringers. Als hij ernstig ziek wordt, moet hij naar Zuid-Italië om te herstellen. Hij belandt in een huis in Napels, een stad die in niets lijkt op de afgelegen bergstreek in zijn vaderland. Morlak overpeinst zijn bestaan en zijn trouwe dienaar Djuko wordt nostalgisch omdat hij vreest dat zijn meester in een vreemd land zal sterven.
Ivan Salatićs Wondrous Is the Silence of My Master is een filmische bespiegeling over identiteit, ontheemding en de diepe band tussen mensen en de landen waar ze wonen. De film speelt in een overgangsperiode waarin begrippen als soevereiniteit en eigenheid minder vastomlijnd waren en verkent subtiel de tegenstellingen tussen beschaving en de kwetsbaarheid van een collectieve identiteit – thema’s die nog steeds bijzonder actueel zijn. Met meesterlijk gebruik van ruimte, licht en kleur creëert Salatić een wereld waarin woorden resoneren als melodieën en elk frame zowel afwezigheid als aanwezigheid ademt. Salatićs tweede speelfilm blinkt uit in visuele en emotionele soberheid en toont hoe verbanning en sterfelijkheid je band met een plek versterken en dat het gebeid waar we wonen ons sterker beïnvloedt dan we beseffen.