Astroloog Luciana bepaalt waar elk van haar klanten naartoe moet reizen, dichtbij of ver weg, om herboren te worden op hun verjaardag. De zoektocht naar ongrijpbaar geluk en een verrassend lot verloopt echter zelden volgens plan. Een charmant eerbetoon aan de Italiaanse film.
“We verbranden het oude om het nieuwe te laten komen.” Deze astrologische filosofie vormt de basis van Luciana’s praktijk, waarmee ze mensen begeleidt op hun levenspad. Ze analyseert horoscopen om te bepalen naar welke plaats in de wijde wereld elk hunkerend, onvervuld individu heen moet om er herboren te worden op hun verjaardag. Sommigen wensen liefde, anderen zoeken tevredenheid in zichzelf of hun familie. Onder de personages bevindt zich een eeneiige tweeling (altijd op dezelfde plaats in beeld, zodat we ze uit elkaar kunnen houden!), een begrafenisondernemer, een slager en een aantal dominante moeders… De toekomst ligt open en ieder is meester van zijn eigen lot – toch lijkt het erop dat Luciana’s voorspellingen niet helemaal uitkomen. En daarbij moet de astrologe ook nog haar eigen problemen onder ogen zien.
Filmmaker Peter Kerekes noemt zichzelf een Hongaar die altijd al een ‘Italiaanse’ film heeft willen maken – en inderdaad, de muziek van Lucia Chuťková is een hommage aan Nino Rota’s filmmuziek voor Fellini. Wishing on a Star is een combinatie van fictie (met een zweem magische fantasie) en het natuurlijke van een documentaire. De film biedt charmant kijkplezier, terwijl de hoofdpersonen naar de uiteinden van de wereld afreizen op zoek naar ongrijpbaar geluk en hun verrassende lot.