Sagai keek als kind films in een semilegale videotheek in Mumbai en ging er later werken, net als zijn vader. Als volwassen filmliefhebber vertelt hij zijn verhaal over de films, illegale kopieën en een plek die niet meer bestaat.
De jaren 80 waren door de komst van VHS een bijzondere tijd in de Indiase filmcultuur. De stedelijke middenklasse keerde de bioscoop de rug toe om thuis films te kijken. De arbeidersklasse in de sloppenwijken en plattelandsdorpen kreeg toegang tot meer films dan ooit, dankzij de illegale videotheken met voornamelijk illegale videobanden. Videokaaran vertelt het verhaal van één zo’n filmliefhebber: Sagai, een inwoner van Mumbai die eerst obsessief films keek in de lokale videotheek en er later, net als zijn vader, ging werken.
Op het moment dat Jagannathan Krishnan hem voor Videokaaran interviewt, is deze wereld al verdwenen en Sagai kan slechts herinneringen ophalen en restanten tonen van de plekken waar alles zich ooit afgespeelde. Sagais verhaal geeft een inkijkje in een alternatieve entertainmentindustrie vol illegale films, drugs en misdaad die veel gruwelijker was dan wat er op de kwalitatief slechte videobanden te zien was. Videokaaran is een bijzonder document over de criminele onderwereld van een stad en de vreugde die alleen film kan bieden.