Vermiglio
Maura Delpero’s opvallende pastorale drama vertelt over het verstrijken van de tijd in een landelijk Italiaans bergdorpje wanneer de Tweede Wereldoorlog ten einde loopt, en over het lot van een jonge vrouw nadat ze valt voor een knappe deserteur die daar zijn toevlucht heeft gezocht.
Het is winter in een Italiaans bergdorpje. De Tweede Wereldoorlog, in de laatste paar maanden, lijkt wel aan de andere kant van de wereld. Alleen de aanwezigheid van een paar deserteurs geeft enig teken van leven buiten deze plek, waarvan de seizoenen en het verstrijken van de tijd worden gemarkeerd door bescheiden vieringen. Bij een van deze vieringen vangen Lucia en Pietro elkaars blik. Het lot lijkt gunstig te staan tegenover hun samenkomen. Maar nu de oorlog bijna ten einde is, moet Pietro, die zijn post heeft verlaten, terug naar huis om het oordeel dat hem wacht onder ogen te zien.
De relatie tussen Lucia en Pietro vormt de rode draad in Maura Delpero’s stilletjes verwoestende drama. Maar de film is ook een tapijt van het leven van de dorpelingen, in het bijzonder Lucia’s familie, die wordt geleid door een strenge patriarch – de plaatselijke leraar – wiens liefde voor muziek hem liever zijn gezin zou zien verhongeren dan zichzelf een nieuwe opname van een favoriete compositie te ontzeggen. En terwijl hij en de andere mannen samenkomen in de plaatselijke herberg, werken de vrouwen tot op het bot om te overleven. Mikhail Krichmans cinematografie legt de sfeer van deze wereld vast zonder deze te romantiseren, terwijl Delpero met succes een complex en uiteindelijk hartverscheurend portret van het plattelandsleven schetst.