Ali heeft verdenkingen over de dood van zijn moeder en zint op wraak, met de hulp van een mysterieuze nieuwe kennis. Een zoon confronteert de fouten van zijn vader in dit sudderende, uitgesponnen drama dat de verstrekkende erfenis van familiegeweld onder de loep neemt.
“Lijden lijkt alleen weggelegd voor vrouwen”, grapt Nesrin tegen haar broer Ali, die zich stuurloos voelt na het plotselinge overlijden van hun moeder en kampt met schuldgevoelens omdat hij haar heeft verwaarloosd tijdens zijn lange verblijf in het buitenland. Ali is ervan overtuigd dat haar dood aan kwade opzet te wijten is en gaat op pad om zijn arme moeder te wreken met de hulp van een vriend die hij ontmoet tijdens zijn reizen naar zijn geïsoleerde hut buiten de stad.
Na Terrestrial Verses, geregisseerd met Ali Asgari (IFFR 2024), keert Alireza Khatami terug op het festival met een heel ander maar even subversief werk: The Things You Kill, dat in Turkije gesitueerd en gefilmd is. Khatami reflecteert op de malaise van mannelijkheid en de erfenis van vaderlijk geweld. Door middel van een zowel familiair als breder historisch perspectief worden Ali’s fysieke, psychische en professionele obsessies onthuld als meer dan alleen persoonlijke kwesties.
Met een gevoelige, langzaam voortbewegende cameravoering trekt The Things You Kill de kijker mee in Ali’s wereld. Khatami’s film beweegt zich tussen de structurele tirannie van het sociale leven en de oerinstincten van het grensbestaan en steekt een politieke dolk in het hart van een hypocriete maatschappij.