The Slow Man and His Raft
Nadhar, een man die niet goed meekomt vanwege zijn extreem trage bewegingen, sluit zich aan bij een reizend circus, waar zijn toestand verandert in een spektakel. Een veelomvattende bespiegeling van de menselijke aard, traagheid en volledig uit de pas lopen met de wereld.
The Slow Man and His Raft van Pradipta Bhattacharyya speelt zich af op het platteland van Bengalen en gaat over Nadhar, een man van middelbare leeftijd met bewegingsbeperkingen. Na de dood van zijn verzorgende moeder wordt hij, “langzamer dan een luiaard”, meegesleurd in een rondreizend circus. Nadhar is een soort relikwie, een trage man gestrand in een hectische, hyperproductieve maatschappij. Voor de mensen om hem heen is zijn traagheid op zijn best een lachwekkend schouwspel.
Door de acts van deze vastgeroeste groep in detail te presenteren – acrobatiek, dans, mythologische toneelstukken, goochel- en clownshows – laat Bhattacharyya ons opnieuw kennismaken met een andere vorm van aandacht: vermaak tot je te nemen zoals het is. Nu misschien wel definitief verloren gegaan, zoals blijkt uit het ontevreden publiek dat massaal wegloopt. Van de pijnlijke observaties in de film over het circus, ondeugd en afschuw, is dit verlies van onschuldig geloof in spektakel misschien wel het meest tragisch.
De personages raken een treurige snaar, maar door hun wreedheid, verzet en zelfbehoud geeft Bhattacharyya ze iets vitaals en zelfs morele daadkracht. Dankzij hen is zijn film een uitwaaierend tapijt van menselijke komedie.