In The Return keert een vermoeide leider terug naar een veranderde wereld. Uberto Pasolini laat in zijn meeslepende bewerking van Homerus’ epos de monsters en mythische wezens achterwege en presenteert een zeer menselijk portret van de vernietigende kracht van oorlog en tijd.
Odysseus keert na twintig jaar strijd in de Trojaanse Oorlog terug naar Ithaka. Terwijl hij zich in het strijdgewoel stortte, had zijn vrouw Penelope te maken met hebzuchtige politici en ontevreden burgers. Hun hereniging zou een vreugdevol moment moeten zijn, maar door schuldgevoel, verdriet en schaamte over z’n gehavende lichaam durft Odysseus zich niet aan haar te tonen. Penelope is verzwakt door politieke krachten in haar strijd om de troon van Ithaka te behouden.
Uberto Pasolini’s ontroerende film, oogverblindend gedraaid door Marius Panduru, vervangt de veldslagen en mythische elementen van Homerus’ verhaal voor een intiem drama over twee beschadigde geliefden. Ralph Fiennes en Juliette Binoche schitteren in hun eerste gezamenlijke optreden sinds The English Patient (1996). Fiennes’ fysieke transformatie is even indrukwekkend als zijn subtiele vertolking van de gekwelde Odysseus. Binoche, die schittert als nooit tevoren in een rol die dit menselijke drama een buitengewoon realistisch karakter geeft, toont ons welke prijs mensen betalen die zich niet in de strijd werpen, maar achterblijven en net zoveel te verduren krijgen.