The Red Detachment of Women is geïnspireerd op ware gebeurtenissen en schetst de levensloop van een ontsnapte slavin die zich aansluit bij een uit vrouwen bestaande eenheid van het Rode Leger om de reactionaire krachten te bestrijden. Een felle feministische ballade over de revolutie.
Het eiland Hainan in 1930. Qionghua is een strijdlustig dienstmeisje dat gevangen wordt gehouden door de hardvochtige landheer Nan Batian. Ze wordt gered door Changqing, een vertegenwoordiger van de Communistische Partij vermomd als buitenlandse zakenman. Met Changqings hulp sluit Qionghua zich aan bij de eerste vrouweneenheid van het Rode Leger, waar ze van een wraakzuchtige slavin uitgroeit tot een toegewijde soldaat, strijdend voor de communistische zaak.
Xie Jins The Red Detachment of Women, een Chinese revolutiefilm bij uitstek, is gebaseerd op historische feiten om de bijdrage van vrouwen aan de arbeidersbeweging te gedenken. Xies film volgt Qionghua’s ontwakende klassenbewustzijn als vrouw zonder eigen grond en illustreert hoe persoonlijke wrok op moet gaan in een bredere, structurele strijd om zijn volle betekenis te krijgen.
Xies immens populaire film heeft door de jaren heen een legendarisch bestaan gehad. Hij is talloze keren opnieuw gemaakt in verschillende vormen. De balletversie (1964) zou zelfs een van de acht ‘modelwerken’ van de Culturele Revolutie worden. De sterke combinatie van revolutionaire pedagogie en emotionele lading – inclusief het beslissende strijdlied – maakt de film tot een politiek werk met een blijvende aantrekkingskracht.