The Radiant Screen
De Russische modelstad Ж heeft zich als onder een glazen stolp onttrokken aan de werkelijkheid. Het poëtische, essayistische The Radiant Screen onderzoekt deze Sovjet-utopie, verhuld achter een rookgordijn van plutoniumafval. Sinds de val van de Sovjet-Unie is de stad nog altijd gesloten, bewust en onbewust.
The Radiant Screen onderzoekt de stad Ж, ook bekend als Zheleznogorsk, gelegen in het hart van Siberië. De nog altijd gesloten modelstad werd in de jaren 50 gebouwd om een geheim plutoniumprogramma te verhullen en is de woonplaats van 100.000 Russen, die er afgezonderd van de rest van de wereld hun leven leiden.
Deze hybride documentaire voert de kijker door het Siberische landschap terwijl oud-bewoners vertellen over hun leven en herinneringen aan de stad. Filmmaker Ine Lamers is niet zo geïnteresseerd in hoe de stad er daadwerkelijk bij ligt, maar eerder in de betekenis van zo’n socialistische utopie en de stolp daaromheen. Deze werkt twee kanten op: wat binnen is, blijft erbinnen, en wat buiten is, erbuiten.