Filmmaker Ali Khamraev dook samen met cinematograaf Yuri Klimenko de archieven in en reisde naar Armenië en Georgië om Sergei Parajanov te eren: een van de grootheden van de cinema wiens visie en verzet tegen conventies grensoverschrijdend was. “Beste Sergei Parajanov. Deze film is voor jou.”
We zijn overstelpt met documentaire odes ter gelegenheid van de 100ste geboortedag van de in Sovjet-Georgië geboren Armeense meester Sergei Parajanov. En dat is niet zo vreemd: Parajanov was een voorbeeld voor IFFR’s eerste generatie programmeurs en toeschouwers – een ongekend geniale filmmaker die werd vervolgd en zelfs opgesloten om zijn kunst (en misschien ook wel om zijn manier van leven)
De film die we uiteindelijk hebben gekozen, werd gemaakt door een oude vriend van IFFR: Ali Khamraev. Zijn visie op Parajanov – met wie hij decennia bevriend was – leek ons de persoonlijkste: Parajanovs werk betekent echt iets voor Khamraev. Het inspireert hem nog steeds en zet hem aan tot denken, experimenteren, strijden en dromen. Khamraevs passie voor Parajanov is voelbaar in de woorden en blikken van de geïnterviewde medewerkers en bewonderaars. Ze kijken met genegenheid terug op de momenten die ze met het genie hebben gedeeld. Voor IFFR is het mooi dat er zoveel aandacht is voor Parajanovs bezoek aan het festival in The Lilac Wind of Paradjanov. Hij voelde zich hier thuis.