The Assistant is een bewerking van Robert Walsers roman uit 1908. Het is een verhaal over de werkzaamheden van een uitvinder die zijn beste tijd gehad heeft en zijn jonge werknemer die wanhopig toekijkt en huiveringwekkende parallellen trekt met de mechanismen van onze hedendaagse neoliberale maatschappij.
Joseph Marti verruilt zijn saaie boekbindersbaan voor een functie als inwonend assistent van ingenieur Karl Tobler. Hij is ingehuurd om te geloven in de grootse, maar kansloze uitvindingen van zijn werkgever, maar raakt verstrikt in de rituelen van een gezin dat op instorten staat.
The Assistant van Wilhelm and Anka Sasnal, naar Robert Walsers roman uit 1908, verkent de eeuwige wisselwerking tussen onderworpenheid, ambitie en menselijke betrekkingen. Het op film gedraaide werk ademt de sfeer van een fin de siècle-kostuumdrama, maar de stijl doet denken aan de jaren 70-cinema. Daardoor ontstaat er een dromerig verhaal dat de historie en het moderne met elkaar verbindt.
Het verleden en het heden lopen vloeiend door elkaar en we zien Joseph veranderen van plichtsgetrouwe waarnemer in een vertrouweling, en misschien wel meer, van mevrouw Tobler. Maar de loyaliteit aan zijn werkgever blijft onbeloond en zijn werk wordt niet op waarde geschat. Met suggestieve beelden – van chaotische joligheid tot beklemmende ontmoetingen met enigmatische bureaucraten – en een indringende soundtrack, tonen de Sasnals de kwetsbaarheid van de kapitalistische ambitie en de emotionele prijs van afhankelijkheid. The Assistant is een complexe en oogverblindend mooie verkenning van de onderstromen in de samenleving, in het verleden en in onze tijd.