Street Trash
Bloederigheid verveelt nooit in deze Zuid-Afrikaanse rauwe remake van een horrorkomedie uit 1987 met een cultstatus. De dakloze buitenbeentjes in dit dystopische verhaal vechten terug, terwijl de burgemeester het ‘huisvestingsprobleem’ oplost door ze lichaam voor lichaam te laten smelten.
Schrijver-regisseur Ryan Kruger blaast nieuw leven in de gruwelijke uitbuiting uit deze ‘smeltfilm’, maar voegt er vleugjes Robocop, They Live en The Warriors aan toe. De tagline “melt the rich” vat het nieuwe actieplot perfect samen: de onbewoonde buitenbeentjes zullen ongetwijfeld wraak nemen op de cartoonesk kwaadaardige burgemeester, die elke dakloze persoon in de stad uitroeit door ze lichaam voor lichaam te laten smelten.
Terwijl het origineel uit 1987 werd geschreven “om op democratische wijze elke groep op de planeet te beledigen”, kent de slechte smaak hier grenzen. Onbescheidenheid krijgt de voorkeur boven immoraliteit. Subtiel is het niet, maar de genegenheid die deze remake koestert voor de centrale personages is oprecht, maar die voor bloederigheid natuurlijk nog veel meer. Het kloppende, smeltende, exploderende hart van de film zijn de scènes waarin mensen op spectaculaire wijze van binnenuit worden ontdaan van hun ingewanden. Die blijven maar komen en gaan elke keer een stapje verder. Er is voor elk wat wils (om van te walgen): afgerukte gezichten, afgehakte geslachtsdelen en een geile, schunnige denkbeeldige vriend. En dat zijn de eerste tien minuten nog maar. All guts, so gory.