Is een wereld geobsedeerd door medische diagnoses en farmaceutische recepten klaar voor de levendige getuigenis van Marteinn Helgi Sigurðsson, die het label “bipolaire stoornis” trotseert om ons een blik te gunnen op zijn sjamaanachtige wijsheid? Dit inventieve docudrama geeft ons inzicht in complexe mentale ervaringen.
Vandaag de dag gaat een wijdverspreide obsessie met precieze medische diagnoses uit tekstboeken hand in hand met het voorschrijven van farmaceutische geneesmiddelen als de remedie voor alle kwalen. Bergur Bernburgs Storm Alerts brengt ons echter met geweld terug naar de anti-psychiatrische methodologie van de jaren 1960 en 1970, toen sociale “normaliteit” ter discussie stond en degenen die als “gek” werden bestempeld, werden gerespecteerd en gewaardeerd om hun radicale inzichten. De hedendaagse held van deze “reis naar onbekende gebieden van de menselijke geest” is Marteinn Helgi Sigurðsson, die een zeer gerespecteerde, Middeleeuwse geleerde was totdat hij in een depressieve crisis belandde die zijn levensstijl ingrijpend veranderde. Manische episoden gevolgd door doordringende euforie: het label “bipolaire stoornis” verdoezelt de waarde van wat Sigurðsson beschouwt als zijn “sjamanistische” en poëtische wijsheid.
De film splitst Marteinn in tweeën: hij verschijnt als zichzelf in oprechte interviews en opnames in openbare ruimtes, en hij wordt gespeeld, met woordeloze gebaren en acties, door theateracteur en -maker Kristján Ingimarsson. Om deze benadering een docudrama te noemen, doet tekort aan de levendigheid van de montage en het inventieve geluidsontwerp dat rond het zich ontvouwende leven van Marteinn is geweven. We worden uitgenodigd om binnen te treden in zijn ervaring.