Soft Leaves
Nadat haar vader een ernstig ongeluk heeft gehad, staat het leven van de 11-jarige Yuna op zijn kop. Ze wordt herenigd met haar moeder en haar leven dreigt drastisch te veranderen, iets wat ze niet onder ogen wil zien. Miwako Van Weyenbergs speelfilmdebuut is een teder en oprecht coming-of-age-drama.
Yuna’s ouders zijn gescheiden toen ze klein was. Haar moeder ging terug naar Japan om een nieuw gezin te stichten en liet haar in België achter met haar vader. Als hij jaren later na een ongeluk in coma raakt, keert haar moeder terug, nu met een halfzus die Yuna amper kent. Yuna heeft daar veel moeite mee, maar als haar vader lijkt te herstellen, moet ze haar gevoelens onder ogen zien en een eigen plek veroveren in het verscheurde gezin.
Miwako Van Weyenberg debuteert met haar eerste speelfilm, na haar succesvolle short Summer Rain (2017). Soft Leaves is een ingetogen, gelaagde verkenning van familiebanden. De film ontleedt de onderdrukte emoties die de personages met elkaar verbindt of van elkaar vervreemdt, en de culturele en emotionele kloof tussen Yuna’s Belgische opvoeding en het leven van de van haar vervreemde moeder en haar halfzus. Het ongeluk van de vader en zijn herstel geven het verhaal structuur, maar de kern van de film wordt gevormd door de omzichtige, onuitgesproken reacties, tijdens momenten van toenadering, afwezigheid en als ze elkaar opnieuw leren kennen. Van Weyenberg laat met haar rustige vertelstijl schoonheid opbloeien in het voortkabbelende dagelijkse leven. Ze schetst zo een intiem beeld van vertrouwdheid die wordt bepaald door familiebanden en culturele verschillen. Soft Leaves herinnert ons eraan dat herstel vaak begint met de kleinste gebaren.