Overstijgen liefdesverhalen de politiek? Putu Kusuma Widjaja’s veelzijdige docufictie verweeft interviews met politieke gevangenen die vastzaten na de anticommunistische zuivering van 1965 in Indonesië met beelden van een nooit gemaakte film over een romance tussen communistische kaderleden. De film bevraagt de historische grenzen van een eeuwig sentiment.
In 2008 filmde Putu Kusuma Widjaja de journalist en dissidente uitgever Joesoef Isak over Eros Djarots nieuwe film Lastri, een romantisch drama dat in 1965 speelt, over een meisje uit Gerwani en een jongen van de Consentrasi Gerakan Mahasiswa Indonesia (CGMI) – beide groepen gelieerd aan de verboden Communistische Partij van Indonesië. De opnames van Lastri, die werden verstoord door anti-communistische groeperingen, zouden al snel op de lange baan worden geschoven. Dit vormde voor Isak de aanleiding om te reflecteren op het falen van de Indonesische idealen na de onafhankelijkheid, zijn tienjarige gevangenschap tijdens het autoritaire Nieuwe Orde-regime van Soeharto en de moeizame relatie van het land met de democratie.
In Shaping the Future bekijkt Widjaja deze beelden opnieuw en verweeft ze met fragmenten van achter de schermen tijdens de opnames van Lastri en hedendaagse interviews met twee leden van Gerwani en CGMI. Deze gelaagde compilatie, die verbluffende botsingen veroorzaakt tussen documentaire en fictie, liefde en politiek, onderzoekt de manieren waarop geschiedenis, populaire denkbeelden en het collectieve geheugen op elkaar inwerken. Widjaja’s film stelt een prangende vraag: is het mogelijk om verhalen over het verleden te vertellen als de spoken ervan nog steeds in het heden rondwaren?