September Says
In dit surrealistische coming of age-verhaal gaan twee zusjes met een verstikkend hechte band tot het uiterste tijdens een verblijf op het Ierse platteland. Ariane Labed maakt een opvallend regiedebuut met deze sfeervolle bewerking van Daisy Johnsons gothic novel.
July (Mia Tharia) bewondert haar charismatische oudere zus September (Pascale Kann). Ook al schelen ze minder dan een jaar, September geeft in hun leven de toon aan. De zussen zijn outcasts door hun rare gewoontes en ongetemde lichaamshaar en brengen al hun tijd samen door, verdiept in vreemde, rituele spellen. Na een incident op school neemt alleenstaande moeder Sheela (Rakee Thankrar) de meisjes mee naar een afgelegen huisje op het Ierse platteland. Afgesneden van hun oude leven ontdekken de zussen te midden van het ruige landschap een nieuw soort onafhankelijkheid en groeien hun puberproblemen uit tot iets veel vreemders.
Het opvallende regiedebuut van actrice en filmmaker Ariane Labed is een uitzonderlijke bewerking van Daisy Johnsons bejubelde gothic novel Sisters en ging in 2024 in Cannes in première. Net als Attenberg (2010), de film waarin Labed doorbrak als actrice, is September Says een griezelige weergave van de vervreemding van jonge vrouwen, waarin het vrouw-zijn een eindeloos en onverklaarbaar toneelstuk is. Wat begint als een wrange, donkerkomische reflectie op van elkaar afhankelijke zussen groeit uit tot iets eigenaardigs, een beklemmende verkenning van de tedere en soms destructieve band tussen moeders en dochters.