De intelligente, vlijmscherpe thriller September 5 over het verslag van ABC Sports van de gijzeling van het Israëlische team tijdens de Olympische Zomerspelen van 1972 in München, onderzoekt het karakter van de journalistiek en de ethiek rond het weergeven van historische gebeurtenissen.
Op 5 september 1972 infiltreerden leden van de Palestijnse groepering Zwarte September het Olympisch Dorp in München en gijzelden ze het Israëlische team. Het was de eerste terreurdaad waarvan live op televisie werd verslag werd gedaan, niet door een ervaren team van journalisten en ‘experts’, maar door ABC Sports. Producent Roone Arledge (schitterend gespeeld door Peter Sarsgaard) was vastberaden hun zeggenschap over de verslaggeving niet uit handen te geven. Maar daarmee bepaalde hij ook wat het publiek, onder wie de terroristen zelf, te zien kregen.
Tim Fehlbaum negeert bewust de ideologische achtergronden en richt zich in dit spannende drama op het team en de gebeurtenissen. Deze subjectieve benadering geeft de film een waarachtige kijk op een cruciaal moment in de televisiegeschiedenis. Zo worden niet alleen de prestaties, maar ook de misstappen van het team belicht. De film roept vragen op over de ethische aspecten van nieuwsgaring: wanneer is het verhaal of het ‘recht op de feiten’ van het publiek belangrijker dan de veiligheid van diegenen wier lot de journalisten documenteren?