Santi en Vina zijn jeugdliefdes wier band de tand des tijds heeft doorstaan. Maar wanneer de brute Grai dingt naar Vina’s hand, gaan de geliefden in tegen hun omgeving in dit tedere, tijdloze verhaal over gedoemde romantiek.
Santi-Vina is de eerste Thaise speelfilm die op 35 mm en in kleur werd geschoten. De sublieme romantische tragedie van Thavi Na Bangchang vertelt het verhaal van de noodlottige liefde tussen de slechtziende Santi en zijn jeugdliefde Vina. De originele negatieven van de film leken lange tijd verloren gegaan, maar werden in 2014 teruggevonden bij het British Film Institute. Dit leidde tot een zorgvuldige restauratie die in 2016 in première ging op het filmfestival van Cannes.
De herontdekking en restauratie van Santi-Vina is enkel het laatste deel van de merkwaardig veelbewogen geschiedenis van de film: geschreven en medegeproduceerd door Robert North, een anticommunistische Amerikaanse oorlogsveteraan met vermoede banden met de CIA, werd de film gedistribueerd in de Sovjet Unie en Maoïstisch China. De film was in 1957 zelfs te zien tijdens de Asian Film Week in Beijing, de voorloper van de expliciet anti-imperialistische Afro-Aziatische Film Festivals (1958-64).
De film zelf lijkt echter vrij van deze politieke stromingen en ontvouwt zich op een plek en in een tijd die onaangetast zijn door de geschiedenis. Santi-Vina is een werk van bescheiden lyriek, gedraaid op natuurlijke locaties, en zit vol met klassieke, uitgesproken filmische elementen – zonlicht, grotten, bomen, rivieren – waarvan de majestueuze sereniteit wordt weerspiegeld in de sobere, afgemeten kwaliteit van de film. Met zijn zachte palet, weelderige soundtrack en hartverscheurende climax dompelt deze tedere film de kijker onder in een wereld van lucide emoties en ongerepte romantiek.