Sabbatical
Wanneer een succesvolle investeringsbankier na een ongeoorloofd arbeidsvoorval onverwacht terugkeert naar haar ouderlijk huis, is haar overheersende en aanhankelijke moeder op haar hoede voor deze plotselinge komst. Een tragikomische cultuurclash van een moeder en dochter die elkaar opnieuw moeten leren kennen.
Doris groeide op onder de apartheid en was vastbesloten dat haar dochter Lesego toegang zou krijgen tot de mogelijkheden van een nieuw ‘vrij’ Zuid-Afrika. Omdat Lesego graag aan haar moeders verwachtingen wilde voldoen en zich bewust was van wat er op het spel stond, verliet ze het kleine stadje Thorntree in Pretoria om een nieuw leven op te bouwen in het bruisende Johannesburg. Maar vanwege een verdacht werkincident keert ze terug naar het huis van haar moeder – waar ze zelf voor betaalt. Hoewel Doris stiekem opgelucht is om haar ‘volmaakte’ dochter eindelijk weer terug te zien, bedreigt Lesego’s aanwezigheid hun toch al moeizame relatie. Zowel moeder als dochter worstelen met deze ingewikkelde hernieuwde verbintenis en moeten de culturele en generationele kloof zien te overbruggen.
Met een fantastische cast en een soundtrack vol Zuid-Afrikaanse house en jazz, nodigt Sabbatical ons uit in de caleidoscopische wereld van deze moeder en dochter, worstelend met hun complexe, gelaagde relatie in het hedendaagse Zuid-Afrika. Terwijl Lesego wanhopig en tevergeefs probeert om de schijn op te houden van haar zakenleven in Johannesburg, zorgt haar geboortedorp Thorntree voor onverwachte, soms rampzalige, maar altijd hilarische situaties. Karabo Lediga’s regiedebuut is semi-autobiografisch en biedt een zelden vertoonde, ongeveinsde en oprechte verkenning van succes – niet als externe prestatie, maar als liefde voor jezelf en je gemeenschap.