Rock ‘n’ Roll Ringo
Ringo (uitstekend vertolkt door Martin Rohde) is een dromer die gevangen zit in de helder verlichte en toch lompe commerciële wereld van een kermis. Als sterattractie in de boksring hoopt hij de relatie met zijn doofstomme dochter te herstellen.
In films zijn kermissen vaak tegenstrijdig: ze beloven een spectaculaire fantasiewereld, maar zijn ook smakeloze monumenten van de lompe handelsgeest. Ringo, een onwillige handarbeider op de Cranger Kirmes-kermis bij het Rijn-Herne-kanaal, wordt de boksring in gelokt, waar hij al snel de (vaak gekneusde) sterattractie wordt. Ondertussen worstelt hij op persoonlijk vlak om een band op te bouwen met zijn jonge, doofstomme dochter na een gebroken huwelijk. Ringo wordt gedreven door een droom en besteedt zijn tijd aan het sparen van geld en het behagen van zijn bazen. Maar zal deze omgeving zijn ware, menselijke potentieel uitroeien?
Martin Rohde geeft een indrukwekkende, soms rijkelijk komische vertolking als Ringo, hij wordt vaak verward en passief riskante situaties in geleid door anderen, maar volgt altijd de instincten van zijn gulle aard. De onzekere relatie tussen Ringo en een andere kermiswerker, Jenny, dompelt hem onder in de vluchtige tegenstrijdigheden van een louche wereld die balanceert tussen entertainment en handelsgeest. Filmmaker Dominik Galizia verbeeldt deze bijna uitgestorven proletarische omgeving met een broze maar verleidelijke technovibe van de jaren tachtig. Levendige scènes met botsautootjes herinneren ons eraan hoe filmisch een krappe, vulgaire locatie kan zijn.