Filmmaker Alexander Kluge gebruikt graag de uitdrukking ‘primitieve diversiteit’ als het gaat om de oorsprong van zijn kunstvorm en de genres, motieven en stemmingen uit de allereerste films. Kluge vraagt zich af hoe primitieve diversiteit eruit zou kunnen zien met de ontwikkeling van AI.
Dankzij technologische ontwikkelingen heeft film vele transformaties doorgemaakt. Nu, met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, begint er een nieuwe. Alexander Kluge, pionier van de Young German Cinema, experimenteert met dit nieuwste hulpmiddel voor het maken van beelden in dit nieuwe tijdperk. Hij duikt in een wereld van afbeeldingen en uitzichten waarvan de basis niet de realiteit zelf is, maar de digitale opslagplaats van de mensheid.
Na de wereldpremière van Kluges eerste op AI gebaseerde speelfilm Cosmic Miniatures (2024), verwelkomt IFFR hem terug met zijn tweede: Primitive Diversity. Een heel andere, scherpere en nuchtere, maar nog steeds ironische en vrolijke reis door de geschiedenis en toekomst van beeldtechnologie en de politieke en menselijke gebreken daarbij. De kern wordt gevormd door een eeuw aan cinema, vol politieke doodlopende wegen en humanitaire rampen, maar ook utopieën en eutopieën. Ook hier is het grootste deel van de vaak opzichtige beelden gemaakt met AI, maar er zijn ook andere materialen en texturen in verweven, zoals fragmenten uit Kluges tv-laboratorium aan essays, waaronder een fragment waarin Duitslands grootste levende komiek Helge Schneider door middel van gezichtsuitdrukkingen en gebaren de stomme film uitlegt en uitbeeldt. Wat een genot is Primitive Diversity!