Perla
Perla, een begaafde kunstenares met een al even getalenteerde muzikale dochter, leeft een comfortabel leven in het Wenen van de vroege jaren 80. Tot een telefoontje haar verleden in communistisch Tsjecho-Slowakije oproept en ze alles op alles moet zetten om verder te kunnen met haar leven.
Kunstenares en alleenstaande moeder Perla bouwde begin jaren 80 een nieuw leven op in Wenen met haar dochter en haar partner, de tibetoloog Josef. Als balling probeerde ze de ellende van haar jeugd in het communistische Tsjecho-Slowakije te vergeten, maar als Julia’s vader, Andrej, haar onverwacht belt om te vertellen dat hij ernstig ziek is, keert Perla terug naar haar vaderland. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen heden en verleden en neemt onbezonnen beslissingen die haar relatie met Julia onder druk zetten.
Alexandra Makarová’s Perla is een sober, indringend portret van identiteit en veerkracht in de Koude Oorlog. Het klassiek gestructureerde verhaal toont de emotionele prijs van een leven in een patriarchaal systeem en de nasleep van totalitair geweld. Perla’s band met haar dochter staat centraal, een relatie die is bepaald door liefde, het verleden en de last van onuitgesproken angsten. George Weiss’ camerawerk accentueert het contrast tussen de vergulde façaden van Oostenrijk en de stilzwijgende onderdrukking van Tsjecho-Slowakije. Mede dankzij de schitterende vertolkingen van Rebeka Poláková als Perla en Simon Schwarz als Josef weet de film de spanning en kwetsbaarheid van een leven tussen hoop en zelfvernietiging invoelbaar te maken.