Hoe herdenk je de iconische jaren 90-band Pavement? Met een gelaagde meta-documentaire als deze. In Pavements overlappen archiefbeelden met opnamen van een musical, een parodie, een biopic en een pop-up museum – tot de band nog maar moeilijk van de legende is te onderscheiden.
Pavements is meerdere films in één, een mengelmoes van archiefbeelden en opnamen van nieuwere projecten – niet altijd even authentiek en nauwkeurig geplot door filmmaker Alex Ross Perry. Fans stelen T-shirts van de muren in een aan de band gewijd museum, waar echte en neppe artefacten door elkaar hangen. Broadway-sterren doen auditie voor een jukeboxmusical en laten Pavements notoir lusteloze nummers sprankelen. En Hollywood-acteurs maken een parodie van een overtrokken biopic, waarin Joe Keery van Stranger Things zijn dialectcoach in paniek toevertrouwt dat hij langzaam in de echte Stephen Malkmus verandert. Naarmate deze elementen meer gaan overlappen, wordt het steeds moeilijker om de band van de legende te onderscheiden.