Wanneer zijn zus met haar neef trouwt en haar nieuwe echtgenoot meeneemt naar Australië, begint de familie van Shaheen Dill-Riaz uit elkaar te vallen. Past Is Present, in 14 jaar tijd opgenomen op verschillende continenten, is een adembenemende documentaire over hun poging tot verzoening.
In 2007 bevond de in Berlijn wonende Bengalese documentairemaker Shaheen Dill-Riaz zich midden in een familieschandaal: terwijl hij in het buitenland studeerde, was zijn zus Mitul in het geheim getrouwd met hun neef. Tot groot verdriet van hun ouders begon deze grensoverschrijdende gebeurtenis de familie te verscheuren. Dus besloot Dill-Riaz te bemiddelen tussen Mitul in Australië, zijn jongere broer Tutul in de VS en zijn gebroken ouders thuis in Dhaka.
In Past Is Present richt Dill-Riaz zijn camera op zijn dierbaren en zichzelf en maakt zo een meeslepende 14 jaar durende saga, verspreid over vier continenten. De filmmaker volgt de reis van zijn ouders van het platteland van Bangladesh naar Dhaka en de daaropvolgende verhuizingen van hun drie kinderen naar verre uithoeken van de wereld en onderzoekt de complexe persoonlijke gevolgen van vrijwillige migratie.
Dill-Riaz verweeft intens drama naadloos met stukken alledaagse poëzie, waarbij hij met zijn handheld een transparante, bescheiden stijl hanteert. De internationale dimensie van de film geeft een verrassend contrast tussen levensstijlen, maar benadrukt ook de continuïteit van de emotionele en morele waarden van verschillende culturen. Past Is Present is een ontroerend onderzoek naar de wrede gevolgen van afstand en verbeeldt de eeuwige strijd tussen thuis en de wereld.