Orenda
Een vrouw komt aan op een eiland om haar onlangs overleden man te begraven. Daar ontmoet ze een priesteres die op de vlucht is voor haar eigen geloofscrisis. Na een ongemakkelijk begin krijgen ze uiteindelijk een hechte band in dit meesterlijke drama van Pirjo Honkasalo.
Nora, een succesvolle operazangeres, verliest totaal onverwacht haar man. Ze respecteert zijn wens om begraven te worden op een klein, afgelegen vuurtoreneiland. Daar ontmoet ze Natalia, een priesteres die in stilte lijdt door een ernstige geloofscrisis. Na een ongemakkelijk begin ontstaat er een kwetsbare band tussen de twee die wordt versterkt door het onuitgesproken verdriet van hun gedeelde verleden. Schuldgevoelens en genade wisselen elkaar af en verlossing is misschien alleen mogelijk als ze zich er samen doorheen slaan.
Pirjo Honkasalo is begonnen in de toneelwereld, maar oogstte uiteindelijk succes met haar bijzondere documentaires, waaronder The 3 Rooms of Melancholia uit 2004. Orenda is haar eerste speelfilm, na haar terugkeer naar narratieve film met Concrete Night in 2012, een indrukwekkende studie naar jeugdige mannelijkheid. Haar nieuwste film is een sober, innemend portret van twee vrouwen op zoek naar hun plek in de wereld om aan hun intense verdriet te ontsnappen. Het drama concentreert zich op de details van hun daden om zo de aard van hun problemen te doorgronden. Orenda is een ontroerende schets van mensenlevens en van de moed die we nodig hebben om die te kunnen leven.