Het bijgelovige leven van een 18de-eeuws Russisch dorp wordt verstoord wanneer een jonge man mechanische vleugels bouwt in een wanhopige poging om voor altijd te ontsnappen. Een boeiend, visueel aantrekkelijk historisch drama dat veel verder gaat dan de historische setting.
In het Rusland van de late 18de eeuw wordt het dorpsleven bepaald door een samensmelting van plattelandsbijgeloof, heidense overtuigingen en sporen van het orthodoxe christendom. Tweelingmeisjes worden op gewelddadige wijze van elkaar gescheiden wanneer wordt aangenomen dat een van hen bezeten is en ervan wordt beschuldigd de levenskracht van haar zus te hebben weggezogen. Ondertussen bouwt een jonge man, gebrandmerkt als freak en verschoppeling, obsessief mechanische vleugels in een wanhopige poging om net als Icarus weg te vliegen. Deze turbulente wereld wordt overheerst door Europese feodale heren die een wrede, cynische controle over de boeren uitoefenen, waardoor de klassenspanning toeneemt.
In haar eerste speelfilm creëert Renata Dzhalo een intense en raadselachtige wereld die, hoewel deze geworteld lijkt in het verleden, griezelig goed aansluit bij de moderne tijd. De sektarische aard van de dorpelingen wordt gevoed door ongeremde fobieën en angst voor de ander, terwijl achter de vermeende verlichting van hun verfijnde landheren een verraderlijkere vorm van barbaarsheid schuilgaat. Vrijheid uit zich in deze wereld alleen in daden van pure waanzin, vaak met dodelijke gevolgen.
On This Land slaat een brug tussen verschillende filmtradities. De verbluffende maar ingetogen zwart-witte cinematografie doet denken aan het werk van Oost-Europese meesters als Andrei Tarkovsky en Béla Tarr, terwijl de minimalistische, panoramische vertelling de film een gevoel van historische authenticiteit geeft dat verwant is aan hedendaagse interpretaties van het verleden. De film is zowel klassiek als modern, overstijgt een eenvoudige weergave van een tijdperk en biedt een sfeervolle, viscerale ervaring van cinema op zijn puurst.