Drie Bretonse tieners kijken naar een film die hun romantische leven nabootst, waardoor de grens tussen meemaken en toeschouwen vervaagt. Hun driehoeksverhouding krijgt op onverwachte manieren vorm in Jaime Rosales’ betoverende nieuwe speelfilm, met veel aandacht voor thema’s als liefde, keuze en lot.
In de gezellige Bretonse stad uit de titel is tiener Gwen net haar moeder verloren. Haar charmante en knappe nieuwe klasgenoot uit Parijs, Jean-Luc, fascineert haar en haar vrienden. De sentimentele Jean-Luc botst met Gwens vriendje Thomas, maar is niet bang om zijn interesse te tonen en blijft eindeloos hoopvol over zijn liefde voor haar. De opvallend vertrouwde film die ze samen bekijken leidt tot een gesprek over de onvermijdelijkheid en irrationaliteit van de liefde, en voorspelt een veelheid van verschillende toekomsten.
De levens van de verliefde tieners en wat ze op het scherm zien, worden verschillende lagen op een lichttafel: een eindeloos geheel van gelijkwaardige mogelijkheden, belicht door Jaime Rosales. Met Morlaix mengt de filmmaker stilstaande en bewegende beelden tot een lyrisch en intrigerend stukje metarealisme. Terwijl Rosales speelt met kaders, beeldverhoudingen, kleur, stiltes en tijd, vervagen de scheidslijnen tussen realiteiten. De technische experimenten en het bezielde verlangen uit de Nouvelle Vague klinken door in deze fascinerende bespiegeling over keuzes, mogelijkheden en vrije wil.