Siam zit diep in de nesten. Hij is drugsdealer in het fictieve land Lingapura, vlak bij Singapore, en heeft een partij drugs van zijn wrede baas verloren, die een bloedhekel aan geklungel heeft. Siam moet zijn fout goedmaken en roept een vriend te hulp, in een wanhopige poging het geld terug te verdienen. Maar alles gaat mis: wat begint als een eenvoudige missie ontaardt al snel in chaos en Siams leven komt volledig op zijn kop te staan.
Sun-J Perumals derde speelfilm begint als een rechttoe, rechtaan misdaadfilm die niet onderdoet voor zijn eerdere films, Jagat (2015) en Fire on Water (IFFR 2024). Al snel verandert de film in een roadmovie met documentaireachtige overgangen, die een scherp beeld geeft van de huidige Maleisische samenleving en steeds wilder wordt naarmate Siams zoektocht vordert. Macai is zo effectief omdat het de clichés van de moderne misdaadfilm perfect combineert met Perumals welige, tropische geboorteland. Gwai Lou’s camerawerk toont Lingapura’s tropische vlakten met een scherp oog voor onbehagen, wat Siams toenemende wanhoop versterkt. Akashdeep Singh Hardial Singhs strakke montage weerspiegelt het chaotische karakter van zijn neerwaartse spiraal. Macai fascineert door zijn brutaliteit en gunt je geen moment rust als we verder afdalen in Siams gevaarlijke wereld.