Een dystopisch sciencefictionplot, antikoloniale en feministische inzichten, invloeden uit inheemse religie en mythen, een persoonlijke zoektocht naar het verleden en vergeten wortels: dit zijn slechts een paar van de elementen die Omar Rodríguez-López opvoert in deze inventieve, ambitieuze film.
Luna Rosa: La 7ª ascensión de Atabey speelt zich af in de toekomst, op het eiland Borinquen, de oorspronkelijke, inheemse naam waaronder Puerto Rico in de volksmond bekend staat. De film gaat over de epische reis van Zur’na, sterk vertolkt door Flora Sylvestre. De onverwachte terugkeer en daaropvolgende ontvoering van haar broer verstoort Zur’na’s rustige, teruggetrokken leven. Samen met haar buurman Vyeñu – wiens spraakzaamheid contrasteert met Zur’na’s stoïcijnse, zwijgzame aard – gaat ze op avontuur om haar vermiste broer te redden. Maar tijdens haar verblijf in de kolonie, die onder het gezag staat van imperialistische Amerikaanse troepen, ontdekt ze ook de basis van een complex machtsnetwerk dat haar volk tot slaaf maakt.
Een dystopisch sciencefictionplot, antikoloniale en feministische inzichten, invloeden uit inheemse religie en mythen, een persoonlijke zoektocht naar het verleden en vergeten wortels: dit zijn slechts een paar van de elementen die deze ambitieuze, experimentele film ten tonele brengt. Met een zwart-witte cinematografie en fantastische B-filmtrekjes schept de Puerto Ricaanse filmmaker Omar Rodríguez-López – tevens een bekende muzikant – een meeslepend en duister universum vol geheimen, spanning, hersenspoeling en bloederige rituelen.