Emmanuel Finkiels indrukwekkende drama over de Tweede Wereldoorlog in Oekraïne vertelt het verhaal van een 11-jarige Joodse jongen die door zijn moeder wordt toevertrouwd aan de zorg van een prostituee. Gaandeweg opent hij er zijn ogen voor hoe wreed en gul de wereld kan zijn.
In de donkerste periode van de Tweede Wereldoorlog ontsnappen Yulia en Hugo, een Joodse moeder en zoon, uit een Oekraïense getto. Uit angst voor Hugo’s veiligheid vertrouwt Yulia haar zoon toe aan de zorg van haar vriendin Mariana, een prostituee die in een bordeel woont. Hugo wordt ondergebracht in een kast, zogenaamd voor zijn veiligheid, maar waar hij zelden uit komt. Met weinig zicht op de buitenwereld roept hij geesten en fantasieën op. Na verloop van tijd laat Mariana de jongen naar buiten en verandert zo zijn leven.
La chambre de Mariana is een bewerking van Aharon Appelfelds veelgeprezen roman Blooms of Darkness, die deels is geïnspireerd op ervaringen van de schrijver zelf. Het is een openhartig portret van conflict vanuit het perspectief van een kind, waarin Hugo probeert te begrijpen waarom sommigen in staat zijn tot wreedheid terwijl anderen alles op het spel zetten uit pure onbaatzuchtigheid. Emmanuel Finkiels ingetogen drama heeft veel baat bij zijn focus op Hugo’s steeds hechtere band met Mariana, een relatie die met gevoel wordt overgebracht door nieuwkomer Artem Kyryk en Mélanie Thierry, in een van haar meest complexe en geslaagde rollen.