Vanuit het perspectief van een wetshandhaver, de kopstukken van een crimineel netwerk en de slachtoffers, beschrijft John Swabs bloedstollende thriller in detail hoe fentanyl het hart van de VS verlamt en de Amerikaanse samenleving op het punt van instorten brengt.
Drugsagent Layne West levert een zware strijd tegen de opioïdencrisis in Tulsa, Oklahoma, die de stad in een oorlogsgebied dreigt te veranderen. De verslaving komt ook dicht bij huis, want zijn tienerzoon Jack gebruikt zelf fentanyl. Vanuit een gevangeniscel orkestreert Native American stamhoofd en bendeleider Holt Lightfeather de drugshandel. Zijn nieuwste handlanger, de Amerikaans-Ierse gangster Smiley, die zijn bevelen meedogenloos uitvoert, wordt verantwoordelijk gehouden voor de constante stroom drugs van het plaatselijke Mexicaanse kartel. Wanneer de strijd tussen wet en wanorde zich over de stad verspreidt, wordt de nood steeds hoger.
John Swab heeft veel aandacht voor de geloofwaardigheid van zijn filmstructuur, vergelijkbaar met Steven Soderberghs Traffic, maar richt zich meer op de acties van de personages dan hun ideologische drijfveren. De thriller combineert de stijl van een politiefilm met de bloederige sensatie van grindhousefilms. Een opzwepende mix, die wordt versterkt door James Badge Dale met de beste prestatie uit zijn carrière als West, terwijl Ben Foster en Melissa Leo schitteren als Smiley en zijn al even angstaanjagende moeder Ginger. De handcamera van cinematograaf Will Stone en de snelle cuts van Andrew Aaronson houden de actie strak. Swab trekt ons meedogenloos mee in deze levensgevaarlijke wereld.