Josephine the Singer and the Mice People is een bewerking van Kafka’s gelijknamige roman en een baanbrekend voorbeeld van de Oekraïense film uit de jaren 90, toen er werd gezocht naar nieuwe vormen van expressie na de onafhankelijkheid. Het is een absurd en theatraal spektakel.
Het muizenvolk, dat in een reusachtig theater woont, is geobsedeerd door zangeres Josephine. Volgens haar heeft muziek een helende werking, dus organiseert ze sprookjesachtige concerten op het grote podium wanneer er ruzie is. Josephines manier van zingen is uniek, want in plaats van melodieuze liedjes brengt ze enkel meelijwekkende piepjes voort.
Dit absurdistische spektakelstuk is een adaptatie van een kort verhaal van Franz Kafka en op locatie gefilmd in het Chernivtsi Theater. In de enorme maar krappe ruimte krioelt het van het muizenvolk met hun menselijke problemen. Masloboisjtsjikov maakte deze baanbrekende film, vaak omschreven als een angstaanjagende voorspelling van de politieke toekomst van Oekraïne, voor hij zich zelf jarenlang aan het theater wijdde.
Josephine is een Oekraïense filmmijlpaal uit de jaren 90, een stormachtig tijdperk waarin de filmindustrie de nieuwe onafhankelijkheid aftastte en op zoek was naar nieuwe vormen van expressie. Dit is de eerste Oekraïense film die ooit te zien was op IFFR. Nu, 30 jaar na de première, is hij hier opnieuw te zien: een must.