Met beeld en geluid uit een verbluffend archief, verkennen de gerenommeerde filmmakers Courtney Stephens en Michael Almereyda het leven en gedachtegoed van de onverschrokken utopische neurowetenschapper John C. Lilly van halverwege de 20e eeuw, wiens onorthodoxe experimenten met het bewustzijn van mensen en dieren controversieel waren qua methodologie, maar verstrekkend qua intentie.
Met opzienbarende archiefbeelden, audio-interviews en de stem van Chloë Sevigny, brengt deze samenwerking tussen filmmakers Courtney Stephens en Michael Almereyda een schat aan ideeën en indrukken in kaart van een lang vervlogen tijd in de Amerikaanse tegencultuur waarin letterlijk alles mogelijk leek.
De onverschrokken neurowetenschapper John C. Lilly maakte halverwege de 20e eeuw deel uit van een groep utopische wetenschappers die werkten op het snijvlak van psychologie, etnologie, psychoanalyse, dierenstudies en psychedelische experimenten. Lilly’s ideeën over de samenleving en het potentieel van menselijk (en dierlijk) bewustzijn waren radicaal voor die tijd en lijken ongetwijfeld vreemd vanuit het perspectief van vandaag, zoals zijn zeer onorthodoxe (door de NASA gefinancierde!) LSD-experimenten met dolfijnen. Stephens en Almereyda zien hun onderwerp echter als een persoon die wetenschappelijk onderzoek soepeltjes inruilde voor “mysticism, fantasy, and showmanship”. Zij bieden een fijngevoelige interpretatie van zijn verreikende concepten voor de hedendaagse tijd.
Het poëtische, essayistische John Lilly and the Earth Coincidence Control Office verenigt de fascinatie van de filmmakers voor wetenschappelijke experimenten en waarnemingen, om een historisch tijdperk te belichten dat aan herziening toe is. Ondanks de methodologische tekortkomingen van de studies, lopen ze vooruit op vergelijkbare hedendaagse beschouwingen over bewustzijn.