In de wrange docufictie van Wei Shujun neemt een groep ambitieuze jonge rappers deel aan een filmopname in een tropisch beach resort, onder leiding van een afwezig filmmaakgenie. Overdag zonnebadend en ’s nachts rappend, bezwijken de mannen aan hun verontrustende dromen.
In een tropisch beach resort is een groep jonge mannen overdag in de brandende hitte aan het zonnebaden en ’s nachts rapnummers aan het maken, terwijl ze in de gaten worden gehouden door een filmploeg. Er is geen script en de mannen hebben geen rollen gekregen. Ze krijgen alleen te horen dat ze een ‘karakter-ervaring’ zullen ondergaan en dat dit hun kans is om carrière te maken. Een veeleisende assistent geeft via de telefoon instructies door van een onzichtbare filmmaker, een afwezig genie dat met eigenzinnige methodes verwarring en woede opwekt bij de jonge muzikanten – tot ze een voor een worden meegesleurd door diepzinnige en verontrustende dromen.
Met films als Only the River Flows (2023) en Striding into the Wind (2020) heeft Wei Shujun zich gevestigd als een van de meest opvallende en onvoorspelbare stemmen van de nieuwe generatie Chinese filmmakers. I Dreamed a Dream is met weinig middelen in negen dagen opgenomen door de filmmaker en zijn vrienden. Het resultaat is minimaal maar bijzonder ambitieus, een kwikzilveren, hybride documentaire die de grenzen tussen dromen en bewustzijn doet vervagen. Een boeiende, zeer originele visie op het makerschap in actie en een boogvormig, metatekstueel onderzoek naar de waanzin van het filmmaken.