Hard Truths
Dertig jaar na hun samenwerking in Secrets and Lies waarmee ze een Palme d’Or wonnen, komen filmmaker Mike Leigh en actrice Marianne Jean-Baptiste opnieuw samen voor een meeslepend, gelaagd drama dat zich afspeelt in het hedendaagse Londen. Jean-Baptiste schittert als een vrouw in crisis, die ermee worstelt om met haar verbijsterde familie te communiceren.
“Mensen, ik kan ze niet uitstaan!” roept Pansy (Marianne Jean-Baptiste) uit terwijl haar familie aan tafel voor zich uitstaart. Het is een typisch confronterende zin van een personage dat een groot deel van Hard Truths gal spuwt – ze zoekt ruzie, scheldt haar eigen zoon uit en gaat tekeer tegen duiven. Maar deze antiheldin, die bij een ander al snel ondraaglijk misantropisch zou worden, groeit in de loop van Mike Leigh’s nieuwste film uit tot veel meer dan dat, dankzij een wonderbaarlijke samenwerking tussen filmmaker en acteur. Een fascinerende kijk op verdriet en doorzettingsvermogen.
Na recente historische drama’s (Mr Turner, 2014; Peterloo, 2018) richt Leigh met Hard Truths zijn blik weer op het heden. In het hedendaagse Londen woont Pansy in een keurig opgeruimd huis met haar man, die loodgieter is, en hun volwassen zoon. Maar ondanks deze aangename, stabiele situatie worstelt Pansy met woede en depressie. Als de sterfdag van hun moeder nadert, probeert Chantelle (Michele Austin) door de chagrijnige schulp van haar zus heen te breken, wat leidt tot een pijnlijke confrontatie.
Leigh en Jean-Baptiste werkten voor het eerst samen aan het met een Palme d’Or bekroonde Secrets and Lies (1996), dat Jean-Baptiste ook een nominatie voor een Academy Award opleverde. In Hard Truths slaan ze opnieuw de handen ineen voor een meeslepend drama, gedragen door een gedurfde hoofdrol die zijn weerga in hun carrière niet kent.