Grand Tour
Grand Tour is een duizelingwekkend verhaal over liefde en verlies, over moed en lafheid, waarin beide hoofdpersonen beginnen aan een zoektocht die speelt met de stijlfiguren van melodrama’s en de geschiedenis doorkruist met een spectaculair gevoel voor cinema.
Grand Tour, eerder dit jaar bekroond met Beste Regie op het filmfestival van Cannes, is misschien wel het meest complexe en meeslepende werk van Miguel Gomes tot nu toe. De film, die hij samen met zijn creatieve en levenspartner Maureen Fazendeiro schreef, vertelt het verhaal van Edward, een Britse klerk die in Birma is gestationeerd en die besluit te ontsnappen aan zijn verloofde, Molly, op de avond dat ze vanuit Londen aankomt. Molly weigert haar belofte van liefde op te geven en zet een meedogenloze achtervolging in. Ze volgt Edward door Japan, China, Thailand, Singapore en de Filippijnen. Grand Tour speelt zich af tegen de achtergrond van een ten onder gaand Brits rijk en weeft een episch liefdesverhaal dat zijn weerga niet kent in de cinema van afgelopen jaren.
Het resultaat is een duizelingwekkend verhaal over liefde en verlies, over moed en lafheid, waarin beide hoofdpersonen beginnen aan een zoektocht die speelt met de stijlfiguren van melodrama’s en de geschiedenis doorkruist met een spectaculair gevoel voor cinema. Grand Tour speelt zich af in een claustrofobisch koloniaal tijdperk dat voortdurend in dialoog is met het heden dankzij een uniek gebruik van documentairebeelden, en slaagt erin om het klassieke deel van drama in hedendaagse filmtaal te vertalen: onze voortdurende strijd met de liefde.