Chetna Vora maakte als uitwisselingsstudente in de DDR Frauen in Berlin: een imposante verzameling verhalen en indrukken vanuit een vrouwelijke perspectief. De materiële geschiedenis en het behoud van de film dankzij een videokopie maken het werk nog interessanter.
Hoeveel films zouden voorgoed verloren zijn gegaan als er geen kwalitatief slechte videokopieën van waren gemaakt? Ook Frauen in Berlin was bijna verdwenen. Het was het afstudeerproject van Chetna Vora, een studente uit de Indiase staat Gujarat die via een uitwisselingsprogramma naar de toenmalige DDR kwam. Ze wilde een boekdrukkersopleiding volgen, maar belandde na een tijdje op de Oost-Duitse filmopleiding Babelsberg in Potsdam, waar ze regie studeerde.
Frauen in Berlin werd een openhartig epos over het leven in de DDR vanuit een vrouwelijk perspectief, met interviews met vrouwen van alle leeftijden, van tieners tot een tachtigjarige. Vora was gevraagd een short te maken, geen speelfilm, maar toen ze weigerde de film in te korten, werd er ingegrepen. Ze voelde de bui al hangen en vroeg iemand met een videocamera opnamen te maken terwijl de film op een muur of laken werd geprojecteerd. Het originele filmmateriaal is verdwenen en deze video is het enige wat is er nog is.