Fiume o morte!
Met dramatische reconstructies en documentaire uitstapjes schetst Igor Bezinović een portret van de Italiaanse dichter, toneelschrijver, journalist, aristocraat en legerofficier Gabriele D’Annunzio en het opkomende fascisme tijdens zijn poging om de stad Fiume (Rijeka) te annexeren in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog.
In 1919 wordt tijdens de Vredesconferentie van Parijs voorgesteld de stad Fiume (het huidige Rijeka) aan Kroatië te geven. De Italiaanse dichter, aristocraat en legerofficier Gabriele D’Annunzio is hier woedend over en roept het Italiaanse Regentschap Carnaro uit. De daarop volgende 16 maanden durende bezetting geldt als een van de vreemdste bestuursexperimenten in de geschiedenis.
Igor Bezinović (A Brief Excursion, IFFR 2017) keert iets meer dan een eeuw later terug naar deze periode, met hulp van de burgers van Rijeka, om de geschiedenis te herschrijven en hun kant van het verhaal te vertellen. De fascinerende hybride documentaire begint met een vergelijking tussen Rijeka’s verleden en heden om vervolgens mensen op straat te vragen wat ze weten over de fascistische leider.
Fiume o morte! is een mengeling van archiefbeelden, documentaire intermezzo’s, interviews met de acteurs en dramatische reconstructies om het tijdsbeeld te schetsen, en gaat over de ultranationalistische ideeën achter D’Annunzio’s acties. De film is zeker geen standaard geschiedenisles, maar gaat meer over hoe het verleden doorsijpelt in het heden en reflecteert ook op de hardnekkigheid van extremistische ideologieën in deze tijd. Zoals een geïnterviewde scherp observeert: “Ze zijn er nog steeds, we weten alleen niet wie ze zijn.”