Een man wendt zich tot een superintelligente AI om zijn terminaal zieke kind te redden in deze scifi-thriller. Wat kan er misgaan? Electric Child laveert tussen echte sciencefiction en een emotioneel familiedrama en laat helder zien wat er op het spel staat bij vragen over AI-ethiek.
Sonny en Akiko zijn er kapot van als ze horen dat hun pasgeboren zoontje Tōru maar een paar maanden te leven heeft. Maar Tōru is niet de enige nieuwe creatie van Sonny: hij werkt ook aan een superintelligente AI die weleens de sleutel zou kunnen zijn tot het redden van zijn zoon. Terwijl Sonny’s wanhoop toeneemt, neemt ook de intelligentie van de AI toe – en daarmee het gevaar dat deze vormt voor de mensheid.
Het is op het snijvlak van de ethiek van technologie en menselijke psychologie dat deze film van Simon Jaquemet echt schittert. De ontwikkeling van kunstmatig leven wordt levendig neergezet als een kwetsbaar kind op een onbewoond eiland – in schril contrast met het overweldigende servergezoem dat zich verschuilt achter deze luchtspiegeling. Ondertussen leidt het steeds groter wordende leed van een rouwend echtpaar tot een spectaculaire ontknoping.
Electric Child laveert tussen echte sciencefiction en een aangrijpend familiedrama en zoekt een kloppend hart achter vragen die normaal gesproken nogal abstract zijn. De film laat zien dat de belangen die op het spel staan bij het vertrouwen van AI, per slot van rekening, verstrengeld zijn met zeer menselijke opvattingen over de waarde van het leven. Maar begrijpt de AI dit ook?