De droom van een jonge man om schrijver te worden valt in duigen als zijn familie hem dwingt tot een gearrangeerd huwelijk. Eid, de eerste speelfilm ooit gemaakt door een bedoeïense filmmaker, geeft een uniek en inzichtelijk kijkje in de bedoeïenencultuur en vertelt een universeel, gelaagd verhaal over onderdrukking, zelfbevrijding en de zoektocht naar vrijheid.
Eid is een jonge bedoeïen uit Rahat, de grootste bedoeïenenstad van Israël. Hij droomt ervan een autobiografisch toneelstuk te schrijven, gebaseerd op zijn diep traumatische opvoeding in een harde patriarchale omgeving. Zijn ambitie om een artistieke carrière na te streven valt echter in duigen wanneer zijn familie hem dwingt tot een gearrangeerd huwelijk, waardoor zijn zelfbewustzijn op de proef wordt gesteld.
Eid speelt zich af binnen de inheemse bedoeïenensamenleving en is de eerste speelfilm ooit gemaakt door een bedoeïense filmmaker. Filmmaker Yousef Abo Madegem werkte bijna tien jaar aan een gelaagd en genuanceerd verhaal over de traditionele bedoeïenencultuur en de uitdagingen waarmee zij als Arabische minderheid in Israël worden geconfronteerd, maar ook over het universele verlangen naar vrijheid en zelfbeschikking, en het overstijgen van nationale, tribale of familiale beperkingen.
Eids strijd ligt in zijn ongemakkelijke keuze tussen het verlangen naar zelfontdekking en de diepe, beladen band met zijn wortels – een bron van zowel troost als diepe onderdrukking, Dit innerlijke conflict wordt ook visueel weerspiegeld, met strak omkaderde mise-en-scènes die in scherp contrast staan met Eids rebelse vitaliteit. De Arabisch-Israëlische acteur Shadi Mar’i brengt de hypergevoeligheid van het personage treffend over en maakt er zowel een schild als een schuilplaats van. Zijn portrettering laat Eid zien als iemand die trauma, mislukking en verraad uiteindelijk omarmt als wegen naar een thuis. Een thuis dat niet langer gebonden is aan een persoon of plaats, maar als iets dat in het zelf geworteld is – het enige mogelijke thuisland voor mooie, pure zielen als Eid.