Sasabe Kiyoshi’s debuut Dawn of a New Day: The Man Behind VHS gaat over JVC’s pogingen een betaalbaar videosysteem te maken in de jaren 70 en benadrukt de waardigheid, het fatsoen en de gewoonheid van de technici achter VHS. Een oprechte ode aan de impact van het medium. Een zeldzaam pareltje!
JVC (Japan Victor Company) was vanaf medio jaren 50 een drijvende kracht in de ontwikkeling van consumentenelektronica, maar begin jaren 70 liep JVC achter in de strijd met Sony om de videoapparatuur. Een team technici ging aan de slag om een betrouwbaar en betaalbaar videosysteem te ontwikkelen. Hoewel Sasabe Kiyoshi’s speelfilmdebuut Dawn of a New Day: The Man Behind VHS is gebaseerd op een doorwrocht journalistiek stuk over het ontstaan van VHS, volgt de film de feiten niet altijd – de chronologie en namen worden veranderd. Geen probleem, want Dawn of a New Day: The Man Behind VHSgaat niet over technologische ontwikkelingen, maar over waardigheid en fatsoen, getuige het personage van de oudere technicus die over een paar jaar met pensioen gaat – een doodnormale werknemer. Deze man weet wat het gewone volk wil, want hij is een van hen. Dawn of a New Day: The Man Behind VHS is daarmee geen geschiedenisles, maar een ode aan VHS als volksmedium. Een pareltje!