De tweede en laatste samenwerking tussen filmmaker Edgar G. Ulmer en danser-choreograaf Vasyl Avramenko,Cossacks in Exile, is een verhaal over Oekraïners die niet zwichten voor de Russische autoriteiten en uit hun land worden verdreven.
Dancer-choreograaf en fanatieke patriot Vasyl Avramenko wijdde zijn hele leven aan het bevorderen van de roemrijke Oekraïense volksdanstraditie. In 1925, nadat hij de door de Sovjets en Polen bezette gebieden van Oekraïne had veroverd met schitterende voorstellingen, wilde Avramenko Amerika veroveren. Maar halverwege de jaren 30 was theater niet meer genoeg en wilde hij films maken. Hiervoor huurde hij Edgar G. Ulmer in, die zijn carrière in stand hield door speelfilms te maken voor specifieke culturele doelgroepen en in talen die hij niet sprak, zoals Oekraïens.