Mateo Ybarra’s documentaire neemt ons mee naar een bijzondere jaarlijkse bijeenkomst: twee weken lang leven duizenden tieners samen in een geïmproviseerd dorp in een vallei in Zwitserland. Hun activiteiten belichamen de nobele scoutingprincipes: teamwork, discipline, het aanleren van vaardigheden, een goede conditie… en bovenal een idealisme dat jongeren bewust moet maken van hun ethische verantwoordelijkheid, voor henzelf en voor hun omgeving.
Camp d’été volgt een groepje jongeren, maar vermijdt de gebruikelijke valkuilen en clichés: er wordt niet gezocht naar sensatie, seks en geweld of ingezoomd op individuele ‘helden’. Hier staan de collectieve ervaring en het gemeenschapswerk voorop. In wervelende, vlot gemonteerde scènes legt Ybarra de nadruk op de dagelijkse routine: van het bereiden van voedsel en lichaamsbeweging tot groepsgesprekken en ‘s nachts liedjes zingen rond lampen en fakkels (want vuur is verboden). Het hoogtepunt is de laatste ‘bezinningsavond’, waarop ze moeten beslissen of ze de scoutsbelofte zullen afleggen in het bijzijn van hun leeftijdsgenoten. Camp d’été is een ontroerende en vrolijke weergave van de intimiteit van het volwassen worden.