Yamamoto Satsuo’s poëtische en maatschappelijk bewuste blik is duidelijk aanwezig in deze barmhartige kroniek over het arbeidersleven gedurende vijf turbulente decennia uit de Japanse geschiedenis. Met Ballad of the Cart toont hij zich een meester van het medium.
Japan nam een bijzondere plaats in op het Afro-Asian Film Festival. Het land was niet aanwezig bij de Bandungconferentie en stuurde ook geen delegaties naar Tasjkent, Caïro of Jakarta, maar de filmindustrie stuurde zelf wel altijd de beste films en filmmakers. Ballad of the Cart, geregisseerd door de communistische Yamamoto Satsuo, sloot perfect aan bij de idealen en doelen van het festival. Dit verhaal, over een boerenechtpaar gedurende vijf roerige decennia uit de moderne Japanse geschiedenis, was zowel een ontroerende publieksfavoriet als een schoolvoorbeeld van het maatschappelijk bewuste poëtische realisme waar het linkse establishment zo dol op was. Een halve eeuw later heeft Yamamoto’s meesterwerk nog meer betekenis gekregen omdat het arbeidersleven tegenwoordig zelden met zoveel waardigheid, zorg en genegenheid wordt getoond. Liefhebbers van The Great White Tower (1965), die we vorig jaar vertoonden in Cinema Regained, zullen er na het zien van Ballad of the Cart van overtuigd zijn dat Yamamoto Satsuo een ernstig onderschatte meester is.