Bad Painter
Albert Oehlen stapt achter de camera om een portret van zichzelf te maken, privé en aan het werk, zij het vervangen door de aan hem gewaagde iconoclast en acteur Udo Kier. Muzikant Kim Gordon speelt zijn innerlijke zelf, interviewer en rechter.
Albert Oehlen staart naar een leeg doek. Zijn eerste penseelstreek maakt van dit schuine object een schilderij. Terwijl hij vertelt over het doel van zijn daden – een penseel over een wit vlak bewegen – gaat een innerlijke stem de diepte in om zijn motivatie, emoties, inspiratie en verlangens te verkennen. Oehlen woont in Los Angeles en we zien hem in dit portret in het gezelschap van vrienden, bewonderaars en oude en huidige geliefden. Maar wat echt is en wat fictie blijft onduidelijk. Een acteur speelt Oehlen en de schilder staat zelf achter de camera. Hij bouwt zijn leven op met individuele shots, wetende dat die samen een portret zullen vormen.
Udo Kier is geknipt voor de rol van de veelzijdige Oehlen en de veelgeprezen musicus Kim Gordon speelt zijn interviewer en zijn innerlijke stem. Bad Painter gaat over de nalatenschap van de voormalige Neue Wilde-kunstenaar in het leven en in de stormachtige, obsessieve kunstwereld. Het is geen mockumentary, maar meer een speelse parodie op kunstenaarsportretten. De film past daarmee in het rijtje van David Hockney-film A Bigger Splash uit 1973 en Banksy-documentaire Exit Through the Gift Shop uit 2010, al is Oehlens film vooral een portret van de kunstenaar als natuurkracht.