Ariel is een verfilmd toneelstuk in een toneelstuk over een Argentijnse actrice die op een vreemd en betoverend eiland aankomt waar de inwoners zijn verrezen in Shakespeareaanse personages. Lois Patiño’s nieuwste film heeft sprankelende waterlandschappen en betoverende terreinen die bezeten lijken door een buitenaardse energie.
Lois Patiño presenteert een meeslepende herinterpretatie van Shakespeares The Tempest op de rustige Azoren. Ariel vervaagt de grens tussen werkelijkheid en fantasie, waardoor het verstrijken van de tijd dubbelzinnig blijft. De openingsclose-up van een glinsterende paarse oceaan creëert een gevoel van mysterie dat het publiek naar een spookachtig gebied lokt, waar het ritme van het leven een poëtische wending krijgt.
Na een bizarre boottocht waarbij alle reizigers door een betovering in slaap vallen, komt een Argentijnse actrice, Augustina, aan land op een eiland waar de bewoners voortdurend in Shakespeareaanse sferen verkeren. Ze wordt geleid door Ariel met zeemeerminnenhaar, de luchtgeest van The Tempest, die op haar beurt door Augustina wordt gemotiveerd om haar doel in twijfel te trekken en haar gevoelens op een existentieel niveau te ondervragen. Wat zich aanvankelijk voordoet als een paradijs voor theateracteurs, wordt frustrerend als Augustina’s poging tot een normaal gesprek wordt onderbroken door dramatische woordspelingen. Patiño daagt de betekenis van magisch realisme uit via de onderzoekende perspectieven van Augustina en Ariel terwijl ze de ruimte tussen woorden en voorstelling deconstrueren.