An Errand
Moroy, de chauffeur van een louche magnaat, wordt door zijn baas midden in de nacht op een absurde missie gestuurd. Eenmaal onderweg worden zijn gedachten een puzzel van herinneringen, gesprekken en fantastische visioenen. Een stijlvolle, elliptische neo-noir die zich afspeelt in een maatschappij die wordt beheerst door klasse.
Moroy heeft één taak: naar het honderden kilometers verderop gelegen Manilla reizen om een T-shirt en wat pillen terug te brengen. Als hij op weg gaat om deze eigenaardige opdracht uit te voeren, verdwalen zijn verwarde en slaperige gedachten tussen werkelijkheid en fantasie, waarbij vroegere transacties met zijn werkgever, toevallige gesprekken met collega-chauffeurs en vluchtige symbolische visioenen met elkaar vervlochten worden.
Dominic Bekaerts speelfilmdebuut An Errand, gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van de Filippijnse schrijver Angelo Lacuesta, is een stijlvolle neo-noir waarin de psychoseksuele onderkant van een corrupte en diep klassengebonden maatschappij onder de loep wordt genomen. Ondanks hun bevoorrechte toegang tot de geheimen van de elite kunnen Moroy en zijn collega’s dit leven nooit volledig begrijpen of nastreven. Zij zijn veroordeeld tot het zijn van eeuwige buitenstaanders die hun plaats moeten kennen.
Bekaerts film verloopt als een existentiële parabel, waarbij de stoïcijnse hoofdpersoon de absurditeit van zijn rol volledig omarmt en voldoet aan de veeleisende eisen van een dubbelzinnige, onbegrijpelijke god. An Errand is gefilmd als een cinefiele ode aan kleur, licht en textuur, en onthult een wereld van ondoordringbare oppervlakken en verraderlijke diepten.