Het jonge Hmong-koppel A Phu en My zijn elk op hun eigen manier onderworpen aan het feodaal-imperiale complex en voelen zich door hun gedeelde lijden tot elkaar aangetrokken. Een wervelend verhaal over liefde en bevrijding, dat zich afspeelt in het noordwesten van Vietnam tijdens de Eerste Indochinese Oorlog.
Aan het begin van A Phu and His Wife is de jonge My al aan het eind van haar Latijn. Ontvoerd als bruid door de schurkenzoon van de plaatselijke landheer, legt ze zich neer bij een routine van mishandeling en huiselijk leed. Het leven krijgt weer betekenis als ze A Phu ontmoet, een uitdagende dorpeling die door de landheer tot slaaf is gemaakt na een woordenwisseling. Als A Phu de doodstraf boven het hoofd hangt voor onoplettendheid, besluit My met hem weg te lopen, zelfs als dat betekent dat ze allebei hun leven riskeren.
A Phu and His Wife is geregisseerd door de toonaangevende Noord-Vietnamese documentairemaker Mai Loc, die zelf deelnam aan het verzet tijdens de Franse oorlog (1946-54). De film speelt zich af gedurende een periode van intense politieke onrust, toen de Viet Minh-strijdkrachten het land begonnen te bevrijden van het tweevoudige juk van feodalisme en kolonialisme. Het resultaat is een louterend verhaal over liefde in een tijd van revolutie.
De prachtige ruimtelijke cinematografie, door Mais jarenlange samenwerkingspartner en strijdkameraad Khuong Me, maakt intensief gebruik van gereflecteerd licht en barokke camerabewegingen, waardoor etherische schoonheid wordt blootgelegd in een anders zo wrede wereld. Mais indrukwekkende film is verre van antirevolutionair, en laat zien dat liefde en schoonheid juist de basis vormen van revolutionaire gevoelens.